Jump to content

Skoda i Sverige?


Volfi

Recommended Posts

Det ser inte så bra ut. Man blir mest hånad. Synd att här inte är fler svenskar. Kör själv en något modifierad Fabia vrs- 07 som jag lagt ner en del jobb på, en riktigt rolig liten bil med tanke på vad man investerat, även om jag lagt ner en del jobb på den. Dessutom en relativt ovanlig bil. Nästa jobb innefattar ännu en gång att få bort rost :(. Ska försöka ladda upp lite bilder någon dag. Hur går Octavian? Aldrig åkt en sån.

Edited by Starkfa
Link to comment
Share on other sites

Just nu går det inte så bra, då jag har lite problem med den (du kan läsa min tråd på forumet).. Men, får se efter motor reparationen eller om det är så att jag byter hela motorn. 
Väldigt nöjd annars. Fin acceleration, väldigt rymlig jämfört med en kombi. Mjuk och köra så länge man kan håller sig borta från att trycka ner gasen för mycket :)

 

Men får se hur det blir nu efter reparationen. 

 

 

Hur långt har din gått ungefär? :) 

Link to comment
Share on other sites

Tråkigt med din motor, hoppas det löser sig någorlunda smärtfritt. Köpte min Fabia förra sommaren och den har snart gått 11900 mil. När jag köpte den hade den väl gått runt 11400 mil :) kör inte speciellt mycket, mest eftersom jag bor så nära jobbet och ganska centralt så blir mest att man går. Hur långt har din gått? Funderat på att modifiera eller liknande?

Link to comment
Share on other sites

Bor egentligen nära jobbet också men.. Så lätt att sova lite extra länge och istället ta bilen till jobbet.

Men den har gått 19 000 mil. Kör gör jag ganska mycket om man jämför med bekanta jag har. Vill ju börja modifiera lite smått som tona rutorna, nya fälgar (Funderar på att försöka plastidippa de jag har svarta). 

Det jag redan gjort var ju att direkt byta stereo, så en bas skall inom sin tid installeras (Enda som "behövs" göras är att dra kablar).

 

Är din modifierad på något sätt?

Link to comment
Share on other sites

Jag plastidippade fälgarna på min förra fabia med just svart, det blev överraskande bra och hållbart. 19000 mil är ju inte så farligt med tanke på årsmodell.

 

Mina fjädrar-stötdämpare är utbytta mot AP sport som sänker runt 35mm. Whiteline krängningshämmare bak. Länkarmar utbytta till helt nya samt bakre och främre bussning på dessa till något hårdare gummi och kraftigare stabilisatorstag. Kör med Team Dynamics Pro Race 1.2 (med Yokohama Parada däck).

 

Standard laddluftkylare ersatt med Seat sport frontmonterad med Darkside developments aluminium tryckrör, turbon utbytt mot hybrid pd150 och sen mappad, Blir en helt annan körglädje med ett utspritt vridmoment, så den drar hela vägen till varvtalsstoppet och kommer ännu mer vid +3000 varv, dieslarna är ju rätt tråkiga annars med sin ketchup effekt. Sen har det varit en massa småsaker som grillnät, OMP Trecento ratt (som gör överraskande mycket för körglädjen) osv. Blir byte till kraftigare koppling ifall denna börjar slira.

Link to comment
Share on other sites

Oj. Det var ganska mycket gjort! :)

 

Jag hoppas ju på att få börja någonstans, tips på vad man kan göra ganska enkelt själv till o börja med?


Gällande min motor så är de tydligen vanligt fel. Läs mer här - http://wasamotor.se/tjaenster/audi-vw-skoda-seat/tfsi-2-0-vanliga-fel

Ifall motorn ej går att laga så finns det en begagnad på ( 7000 mil) ganska nära där den är inlämnad. Men lite tråkigt att undgå felet när de finns möjlighet till att laga.

 

Har du kanske någon bild du vill dela med dig utav på din bil?

 

Link to comment
Share on other sites

Nu kan jag ju inte Octavian så bra och vad du vill spendera på bil och verktyg men man kan ju hämta mycket inspiration på detta forumet, men att börja med att fixa till fälgarna med plastidipp är väl bra, sen kanske du vill sänka lite och sen bara fortsätter det och tar aldrig slut :D. Jag håller också med om att laga är bättre än att byta ut, vi får se vad dem säger. Jag har tyvärr inga bilder just nu men jag ska försöka ta några i helgen och ladda upp, har problem med mobilkameran men ska se om det går. 

Link to comment
Share on other sites

Riktigt härlig! liten och.. Kraftfull chansar jag på?

Får se hur det blir. Har faktiskt inte kontaktat verkstaden som har min bil men på måndag ringer jag och kollar status.

Oklart om jag faktiskt vill sänka bilen, hade kunnat bli riktigt fett. Men tror inte jag hade haft tålamodet att sakta ner så mycket över alla gupp. Exempelvis de som är i vår stad där jag bor. 

Men nya bromsskivor, plastidippa fälgarna. Eventuellt den chromade biten på fronten. Och inte minst sagt. Ta orken och dra kablar till en bas, måste bara få in kablar genom motorrummet. Har inte kollat här på forumet om någon gjort de tidigare men kan nästan tänka mig att det finns en eller två diskussioner om vilka vägar man kan ta in från motorrummet. 

 

Link to comment
Share on other sites

Ja det är en pigg liten bil, knappast en motorvägsmissil, men riktigt rolig att köra på kurviga landsvägar där man kan pressa den lite.

Det var därför jag valde APs sportsats och inte coilovers, väldigt bra kvalité också med tanke på priset. Men visst, är det ojämn körbana så märks det tydligt, då blir det stötigt, men enligt mig är det värt det.

 

När det gäller kablar från motorrummet, hade inget bättre för mig kanske kan detta hjälpa https://www.briskoda.net/forums/topic/376872-run-amplifier-powercable-engine-to-boot/

"Remove the battery and behind it you will find a huge gromit. I have 4 50mm2 cables running through it.

The trim has ample room to run cable under too.

When you get to the rear seats you will find that to get it into the boot you will need to run the cable through a little gap by the seat belt clips which goes into the raised metal area at the seat base then out one of the holes into the boot"

 

Laddar upp en bild till :P

P1000270.JPG

Edited by Starkfa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får kolla in med kablaget när jag fått tillbaka bilen. Än är den på lagning och pratade senast med dom igår, felsökt vidare och konstaterat att det ej är turbon.

Skall ringa idag tänkte jag runt lunch och skynda på lite. Hoppas minst att de kan få ur motorn och få den skickad till bekant som skall kolla på den.

 

Och, fin bilen var på insidan också :)

Såklart jag bifogar bild också,

 

Enda negativa att byta stereo att jag tappar lite funktioner för att se typ AC temp i stereodisplayen och lite övriga inställningar. Men CD-växlare utan aux/bluetooth möjlighet var jag tvungen att byta ^^ 

IMG_20170728_115057.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Motorn är urplockad och hos ett företag WasaMotor just nu.

 

Så.. Ja, de som noterats än i motorn är detta:

 

- turbo

- ramlager

- vevlager -

kolvringar

- kolvbultar

- ganska slitna kolvar

- pcv-ventil

- ventilskaftstätningar

- oljesil

 

Så.. En hel del och de var inte riktigt klara än. Men ser ut som att det blir en ganska stor renovering utav motorn.

Exempelvis bild på min oljesil.. som jag inte ens hade (den vänstra är min, högra är den komplett del).

 

Än har jag inte riktigt gett upp hoppet. Då jag heller lagar felen, än att gå runt dom och köpa begagnad motor med samma fel.

 

20930783_10156399715759179_467590241_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
  • Community Partner

×
×
  • Create New...

Important Information

Welcome to BRISKODA. Please note the following important links Terms of Use. We have a comprehensive Privacy Policy. We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.